ПЕРЕВІРКА, ПРОМИВАННЯ І ЗАМІНА ГІДРОКОМПЕНСАТОРІВ ПРОМІЖКІВ В МЕХАНІЗМІ ПРИВОДУ КЛАПАНІВ
Гідрокомпенсатори проміжків в механізмі приводу клапанів служать для усунення проміжків в приводі. Робота гідрокомпенсатора заснована на принципі нестискуваної моторного мастила, що постійно заповнює при роботі двигуна внутрішню порожнину гідрокомпенсатора і що переміщає його плунжер при появі проміжку в приводі клапана, забезпечуючи постійний контакт ролика коромисла (ролика нажимного важеля удвигателя DOHC) приводу клапана з кулачком розподільного валу без проміжку.
Завдяки цьому відпадає необхідність регулювання клапанів при технічному обслуговуванні.
Гідрокомпенсатори двигунів SOHC і DOHC принципово однакові по конструкції і є нерозбірними компактними пристроями, вставленими у двигунів SOHC в гнізда в плечах коромисел клапанів, у двигуна DOHC - в гнізда голівки блоку циліндрів.
Робота показана на прикладі двигуна SOHC. Прийоми, що відрізняються, для двигуна DOHC згадані окремо.
Стук клапанів працюючого двигуна може бути викликаний:
- попаданням повітря в надплунжерные порожнини гідрокомпенсаторів при занадто низькому або занадто високому рівні олії в картері, а також при тривалій стоянці автомобіля на ухилі;
- забрудненням прецизійних поверхонь гідрокомпенсаторів проміжків в механізмі приводу клапанів шламом з моторного мастила низької якості (чи при його несвоєчасній заміні, а також при ушкодженні масляного фільтру);
- зносом гідрокомпенсаторів.
Якщо прокачуванням або промиванням не вдається відновити працездатність гідрокомпенсаторів, заміните їх, оскільки вони мають нерозбірну конструкцію.
Спочатку переконаєтеся в тому, що сторонній шум при роботі двигуна викликаний несправністю саме гідрокомпенсаторів :
- пустите двигун. При несправності гідрокомпенсаторів сторонній шум в зоні кришки голівки блоку з'являється відразу після пуску двигуна і змінюється відповідно до зміни частоти обертання колінчастого валу двигуна. Якщо шум не з'являється відразу після пуску двигуна або не змінюється при зміні частоти обертання колінчастого валу, несправність викликана не порушенням роботи гідрокомпенсаторів.
- при роботі двигуна на неодруженому ходу переконаєтеся, що рівень шуму не міняється при зміні навантаження (наприклад, при перемиканні селектора автоматичної коробки передач з положення "N" в положення "D", при виключенні зчеплення автомобіля з механічною коробкою передач або при включенні електроспоживачів і кондиціонера). Якщо рівень шуму міняється, причиною може бути зіткнення деталей внаслідок зносу вкладишів шатунових і корінних підшипників колінчастого валу, а не несправність гідрокомпенсаторів;
- прогрійте двигун до робочої температури. Якщо шум зменшився або зник, можливо, стук гідрокомпенсаторів викликаний забрудненням олією. В цьому випадку необхідно промити гідрокомпенсатори;
- якщо шум не зник, можливо, в гідрокомпенсатори потрапило повітря, і його слід видалити.
При занадто низькому рівні олії в картері масляний насос захоплює разом з олією повітря; при занадто високому рівні олія збовтується і вспенивается противагами колінчастого валу. При тривалій стоянці автомобіля на ухилі олія витікає з порожнин гідрокомпенсаторів і масляних каналів, а підведення олії до гідрокомпенсаторів після пуску двигуна вимагає деякого часу, за який в порожнину гідрокомпенсатора устигає потрапити повітря.
У усіх цих випадках при попаданні олії разом з повітрям в надплунжерную порожнину гідрокомпенсатора повітря усередині цієї порожнини при відкритті клапана стискатиметься і гідрокомпенсатор недотискує, що приведе до появи характерного стука роботи клапанного механізму зі збільшеними проміжками.
Для видалення повітря з гідрокомпенсаторів виконаєте наступне:
- перевірте рівень олії в картері двигуна і при необхідності доведіть його до норми;
- пустіть двигун і прогрійте його на неодруженому ходу впродовж 1-3 мін;
- збільште частоту обертання колінчастого валу до 3000 мін-1, потім різко зменште її до частоти холостого ходу і дайте попрацювати двигуну 15 з на неодруженому ходу;
- повторіть цикл і перевірте, чи зникає шум механізму приводу клапанів. Якщо гідрокомпенсатори справні, шум зникає після 10-30 циклів;
- після зникнення шуму повторите цикл видалення повітря ще 5раз;
- дайте двигуну попрацювати на неодруженому ходу 1-3мин і переконаєтеся, що шум механізму приводу клапанів зник.
Якщо шум механізму приводу клапанів не зник після видалення повітря і прогрівання двигуна до робочої температури, виявите несправні гідрокомпенсатори.
1. Заглушіть двигун і відразу ж після його зупинки зніміть кришку голівки блоку циліндрів (см "Заміна прокладення кришки голівки блоку циліндрів і кілець ущільнювачів колодязів свічок запалення").
2. Встановіть поршень 1-го циліндра у ВМТ такту стискування (см "Установка поршня першого циліндра в положення ВМТ такту стискування").
3. Натисніть на плечі коромисел впускних клапанів. Якщо при натисненні на плече коромисла, коли профіль кулачка знаходиться в положенні закритого клапана (потиличною частиною до ролика коромисла), коромисло легко обертається, гідрокомпенсатор несправний. Перевірити гідрокомпенсатори випускних клапанів описаним способом неможливо, оскільки вильчате коромисло приводу обох клапанів не можна буде повернути при справності хоч би тільки одного гідрокомпенсатора. Перевірте справність гідрокомпенсаторів непрямим чином.
Повільно, без ривків провертайте колінчастий вал до початку відкриття випускних клапанів і уважно спостерігайте за переміщенням тарілок би пружин обох клапанів : тарілка пружини клапана, гідрокомпенсатор якого несправний, почне переміщатися з деяким запізнюванням відносно другої тарілки.
ПРИМІТКА
Для перевірки працездатності гідрокомпенсаторів двигуна DOHC натисніть на плече нажимного важеля, що спирається на гідрокомпенсатор. Якщо важіль вдається перемістити практично без зусилля, гідрокомпенсатор несправний.
4. Аналогічно перевірте стан гідрокомпенсаторів клапанів інших циліндрів (порядок роботи циліндрів 1-3-4-2).
Після визначення несправних гідрокомпенсаторів спочатку потрібно спробувати їх промити.
Вам знадобляться: ті ж інструменти, що і для заміни маслосъемных ковпачків, за винятком тих, які потрібні безпосередньо для їх заміни(см "Заміна маслосъемных ковпачків"). Додатково знадобляться: три місткості для промивального дизельного палива місткістю приблизно 5 дм3 кожна, відрізок загартованого дроту діаметром 0,5 мм і завдовжки приблизно 10 см
1. Зніміть повітряний фільтр (див. "Зняття і установка повітряного фільтру").
2. Зніміть кришку голівки блоку циліндрів (см "Заміна прокладення кришки голівки блоку циліндрів і кілець ущільнювачів колодязів свічок запалення").
3. Зніміть вісь коромисел клапанів, у яких виявлені несправні гідрокомпенсатори, разом з коромислами (см "Заміна маслосъемных ковпачків").
У двигуна DOHC для діставання доступу до гідрокомпенсаторів зніміть розподільні вали і нажимные важелі клапанів.
ПРИМІТКА
Якщо ви не припускаєте міняти коромисла, не знімайте їх з осей, щоб залишити на своїх місцях: кожен ролик коромисел приробляється до свого кулачка розподільного валу.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
Не перевертайте зняті коромисла разом з віссю плунжерами гідрокомпенсаторів вниз, щоб з порожнин справних гідрокомпенсаторів не витекла олія.
4. Витягніть з гнізда коромисла клапана несправний гідрокомпенсатор. У двигуна DOHC гідрокомпенсатор витягніть з гнізда голівки блоку циліндрів.
ПРИМІТКА
Операція для наочності показана на знятому коромислі. Знімати коромисло з осі для витягання гідрокомпенсатора не вимагається.
5. Приготуйте три однакові місткості для промивання і заправки гідрокомпенсаторів місткістю приблизно 5 дм3. Розміри кожної місткості мають бути достатніми для того, щоб гідрокомпенсатор, опущений на дно місткості у вертикальному положенні, був повністю занурений в рідину.
Заповніть місткості чистим дизельним паливом.
ПРИМІТКА
Помітьте місткості будь-яким способом, щоб використати кожну з них тільки для своєї мети. Першу місткість застосовуйте тільки для попереднього промивання гідрокомпенсаторів, другу - тільки для остаточного промивання, а третю - для заправки гідрокомпенсаторів.
6. Помістіть гідрокомпенсатор в першу ємність і очистите його зовнішню поверхню.
ПРИМІТКА
Для зовнішнього очищення гідрокомпенсатора застосовуйте тільки полімерну (нейлонову) щітку. Металевою щіткою можна подряпати прецизійну оброблену поверхню плунжера.
7. Навантаживши гідрокомпенсатор в першу ємність наполовину, плунжером вниз, легким натисненням дроту через отвір а в плунжері відіжміть кульку клапана і, утримуючи кулька віджатим, переміщайте плунжер гідрокомпенсатора 5-10 разів до тих пір, поки переміщення плунжера не стане абсолютно вільним. Якщо не вдається добитися легкого переміщення плунжера, заміните гідрокомпенсатор.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
Пружина клапана гідрокомпенсатора дуже слабка, сильним натисненням на кульку клапана її можна пошкодити.
8. Витягніть гідрокомпенсатор з місткості і, віджавши кульку клапана, переміщайте плунжер до повного припинення витікання дизельного палива з гідрокомпенсатора.
9. Помістіть гідрокомпенсатор в другу ємність і повторите операцію 7.
10. Витягніть гідрокомпенсатор з місткості і злийте з нього дизельне паливо, як описано в операції 8.
11. Помістіть гідрокомпенсатор на дно третьої місткості вертикально, плунжером вгору і відіжміть дротом кульку його клапана.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
Третю ємність з дизельним паливом використайте тільки для заправки гідрокомпенсаторів. Використати її для промивання заборонено.
12. Утримуючи кулька клапана віджатим, перемістите плунжер до упору вниз і потім повільно переміщайте вгору, щоб надплунжерная порожнина гідрокомпенсатора заповнилася дизельним паливом.
13. Витягніть гідрокомпенсатор з місткості; утримуючи його плунжером вгору, з невеликим зусиллям натисніть на плунжер і переконайтеся, що він залишився нерухомим. Одночасно перевірте загальну висоту гідрокомпенсатора, порівнявши його з новим гідрокомпенсатором.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
Якщо при перевірці вдалося перемістити плунжер гідрокомпенсатора, повторите операції 11 і 12 до повного заповнення порожнини гідрокомпенсатора дизельним паливом. Якщо і після цього гідрокомпенсатор не досягне робочого стану або його загальна висота буде менше висоти нового гідрокомпенсатора, заміните його. До зборки механізму приводу клапанів зберігаєте заправлені гідрокомпенсатори тільки в положенні вертикально вгору плунжерами. Уникайте попадання бруду в гідрокомпенсатори.
Встановлюйте гідрокомпенсатори на двигун якнайшвидше після заправки, щоб виключити можливу втрату дизельного палива.
14. Встановіть гідрокомпенсатори і усі зняті деталі в порядку, зворотному зняттю.
15. Пустіть двигун, дайте йому попрацювати 1-3 мін на неодруженому ходу. При необхідності видалите повітря з гідрокомпенсаторів, як описано вище в цьому підрозділі.
Повернутися в зміст
Усі права на фото і текстові матеріали належать
ТОВ "Видавничий Дім Третій Рим"